Zbiór rysunków z dawnej kolekcji wilanowskiej w Bibliotece Narodowej w Warszawie

Zbiór rysunków z dawnej kolekcji wilanowskiej w Bibliotece Narodowej w Warszawie

„Studia Wilanowskie”, 1981 r., t. VII

Kiedy Aleksander Potocki w 1833 r., urządzał na drugim piętrze pałacu wilanowskiego imponującą wystrojem Wielką Salę Biblioteczną, pragnąc upamiętnić idee ojca – Stanisława Kostki Potockiego, oraz stryja – Ignacego, nie przypuszczał, że już bez mała sto lat później zmieni się zasadniczo miejsce przechowywania księgozbioru, rękopisów, rysunków, rycin, a także nut i map...

 

Polecane artykuły

1 / 3
    • Silva Rerum

      O „wieku rękopisów”

      Polski wiek XVII nazywany jest przez historyków literatury „wiekiem rękopisów”. Może to dziwić, że w 150 lat po wynalezieniu druku, który stał się w XVI stuleciu podstawowym medium obiegu dzieła literackiego, następna epoka w Rzeczypospolitej (bo zjawisko

      Ozdobna szkatułka z zamykanym wiekiem, na szczycie której leży postać podparta ręką o głowę z ostrym oszczepem. W każdym narożniku leżą figury zwierząt. Jest to srebrna kasetana na przybory do pisania.
    • Silva Rerum

      Notatnik Stanisława Kostki Potockiego

      Sekwencja dramatycznych wydarzeń, których finałem był trzeci rozbiór Polski i upadek państwowości, sprawiła, że XVIII w. widzimy raczej w zdecydowanie ciemnych barwach. Czy do końca słusznie? Jest to przecież zarazem czas intensywnej walki o gruntowną prz

      Portret przedstawia Stanisława Kostkę Potockiego – polskiego generała i polityka, siedzącego na koniu.  Obraz jest kompozycją dynamiczną, o czym może świadczyć ruch konia, pobudzonego przez ujadającego psa. Widoczna jest tu dominacja rysunku nad kolorem, miękki modelunek światłocieniowy i statyczność kompozycji.

    Słowa kluczowe